• Dit evenement is voorbij.

Oratoriumkoor Kennemerland zingt het Stabat Mater van Antonín Dvořák

11 november 2022 | 20:15 - 22:00

Extra informatie:

Eindelijk is het dan zover. Na twee maal uitstel wegens Corona mogen we nu dan toch dit prachtige werk ten gehore gaan brengen.

Het Stabat Mater is een middeleeuws gedicht over het verdriet van Maria om haar gekruisigde zoon. Het begin van het gedicht beschrijft de pijn van Maria als zij onder het kruis staat, het middendeel is een bede aan Maria om met haar en Christus mee te mogen lijden, een bede om geloof. De tekst eindigt in hoop en troost die het hemelse paradijs na de dood zal bieden.

Vele componisten hebben deze aangrijpende tekst op muziek gezet – o.a. Haydn en Pergolesi - maar voor geen van hen zal deze zo`n persoonlijk lading hebben gehad als voor Antonín Dvořák. Want tijdens het componeren van het Stabat Mater verloren hij en zijn vrouw in korte tijd drie kinderen. Misschien grijpt het stuk ons daarom zo aan. Het is onmogelijk onverschillig te blijven bij de overgangen van diep verdriet naar het begin van berusting, naar geloof en uiteindelijk naar hoop.

Antonín Dvořák werd in 1841 geboren in wat nu Tsjechië heet en toen Bohemen. Zijn muzikale carrière kwam moeizaam van de grond. Hij speelde jarenlang als altviolist in een orkest dat aanvankelijk vooral in cafés en op marktpleinen speelde. Als componist was hij een autodidact. Zijn composities trokken de aandacht van Johannes Brahms die hem hielp om internationaal naam te maken. Dat deed hij met de Slavische dansen en met het Stabat Mater dat in 1880 voor het eerst in Praag te horen was. Het werk had niet alleen op het Europese vasteland succes maar ook in Engeland en in de Verenigde Staten en is ook nu nog Dvořáks meest geliefde religieuze werk.

We hopen je/jullie, onder de bezielende leiding van Annelies Smit, mee te nemen op deze reis van verdriet naar troost. Het Promenade Orkest zal ons begeleiden en vier jonge solisten - Alessandra Marangon (sopraan), Carolina Alves Luís (mezzo sopraan), Tigran Matinyan (tenor) en Yuh-ichi Sakai- Lelieveld (bariton) - nemen de prachtige aria’s en duetten voor hun rekening.

Het concert is op vrijdag 11 november 2022 om 20.15 uur in de Adelbertuskerk, Rijksstraatweg 28, Haarlem-Noord.

De toegangsprijs is € 25,- per kaart. Kaarten zijn verkrijgbaar via de leden van het koor, onze website www.koor-kennemerland.nl of via het secretariaat: secr@koor-kennemerland.nl

Met vriendelijke groet,

Leden Oratoriumkoor Kennemerland